Pabo gaan doen en meteen voor de klas: de studenten die de Samen opleiden-route volgen weten er alles van. Hoe is het om op de hoge-school én in de basisschool te worden opgeleid? Twee aanstaande leraren delen hun ervaringen. Vandaag deel 2: Laura van Geresteijn.
Door: Laura van Geresteijn Tweedejaarsstudent pabo, route Samen opleiden
Na mijn middelbare schooltijd heb ik eerst een jaartje CALO (lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding) gedaan. Vanwege rugklachten moest ik daarmee stoppen en toen ben ik overgestapt naar de pabo. Ik heb voor de SAM-route gekozen, want ik wilde graag direct de basisschool induiken. Dat is mijn leerstijl, ik weet dat ik het meeste leer door het gewoon te gaan doen. Deze opleidingsvariant past dus precies bij mij.
Een mooi leermoment in de praktijk van de basisschool had ik met mijn werkbegeleider. De samenwerking met hem liep niet zo lekker. Op een bepaald moment vroeg hij aan me: ‘Wat vind je van de manier waarop ik feedback geef?’ Naar aanleiding van die vraag hebben we een heel open en eerlijk gesprek gehad en ik heb daarna zo’n fantastisch leuke periode gehad in die groep. Van die ervaring leerde ik om open te zijn, mensen in vertrouwen te nemen en mijn verantwoordelijkheid voor de samenwerking te nemen.
De leergemeenschap vind ik een belangrijk en fijn onderdeel van de opleiding. Hier kun je casussen bespreken en elkaar feedback geven. Daardoor ontstaan er wekelijks heel leerzame gesprekken. Het beroepsprofiel, waarin het ideaalbeeld van de professionaliteit van een christelijke leraar beschreven staat, geeft mij duidelijkheid en perspectief. Het helpt om te bepalen aan welke doelen ik nog moet en wil werken. Vorig jaar was ik op mijn werkplekschool de eerste SAM-student. Ik vind het zo tof dat ze na dat jaar hebben besloten om ook het traject in te gaan om erkende opleidingsschool binnen Samen opleiden te worden!’
Nieuwsgierig naar andere Samen in ontwikkeling-verhalen? Je vindt ze in onze tweede editie van Samenspel. Klik hier voor meer informatie over het magazine.